lørdag den 14. juli 2012

Fra G-D for 15.000 kroner


Sådan rykker du dit energimærke tre trin op

Et godt energimærke er ’hot’, et mindre godt får køberinteressen til at køle af. Det skriver Penge & Privatøkonomi.
Og husets energimæssige forfatning spiller i dag en langt større rolle end for få år siden, når en bolig skal sælges, oplever ejendomsmæglerkæden home.

Køberne fokuserer i dag mere på energiforbruget, fordi omkostninger skal ned, og energiudgiften er en af de tunge poster i husets totaløkonomi, forklarer homes kommunikationschef Mads Ellegaard til Penge & Privatøkonomi.
Som boligejer kan du selv gøre meget for at hæve husets energimærke, og det er nemmest og billigst at løfte energimærket et par trin, hvis det ligger i den lave ende af A-G skalaen, hvor G er den dårligste karakter, mens A er den bedste.

Det fortæller Jes Bøgelund, der er produktchef i ingeniørvirksomheden OBHI A/S, som beskæftiger 45 energikonsulenter.
Han giver som tommelfingerregel, at boligejere for små 100.000 kroner kan udskifte en gammel gaskedel til en ny samt efterisolere lofterne, og det betyder typisk et hop på to trin på skalaen.

I Penge & Privatøkonomi fremhæves et ældre hus som et eksempel på, hvor det virkelig betaler sig at sætte ind: At få efterisoleret sine varmerør for blot 3.800 kroner inklusive moms. Det giver en årlig besparelse på 7.000 kroner – altså en tilbagebetalingstid på kun 6 måneder. Villaen trænger også til at få efterisoleret nogle skråvægge og varmefordelingsrør. Alt i alt koster de tre forbedringer blot 15.000 kroner, men skærer hele 35 % af boligens varmeforbrug. Det betyder, at den tager et reelt højdespring fra et energimærke G til D!
Mads Ellegaard fra home oplyser, at det slet ikke er et enestående tilfælde.

Hvis du planlægger at sælge din bolig, behøver du ikke holde dig tilbage med energiforbedringerne, påpeger home-chefen, da køberne som sagt foretrækker huse med gode energimærker:
”Energiforbedringerne indgår i mæglernes vurdering af salgsprisen,” slår han fast i Penge & Privatøkonomi, men han anbefaler, at man holder sig til de åbenlyse isoleringsmuligheder op til et salg.

Siden 1. juli 2010 har et energimærke været en obligatorisk del af salgsopstillingen.

Ingen kommentarer: