torsdag den 28. juli 2011

Et kvart århundrede med bolighandel


For præcis 25 år siden - i august 1986 - begyndte min karriere som selvstændig ejendomsmægler. Det startede med, at jeg overtog vores forretning i Søborg. Og ja, jeg indrømmer gerne, at timingen kunne have været bedre, for vi havde dårligt slået dørene op i forretningen, før daværende statsminister Poul Schlüter proklamerede indførelsen af ’Kartoffelkuren’, der blev en barsk omgang for boligmarkedet.

Heldigvis kom både nationaløkonomien, boligmarkedet og min egen Søborg-forretning gennem den alvorlige økonomiske krise, og i løbet af de 25 år har jeg oplevet både op- og nedture for markedet. Erfaringen fra de mange år i branchen har vist mig, at markedskræfterne altid vinder – og at det altid bliver bedre, når det har været skidt.

Sådan er det også i den nuværende situation i efterdønningerne af finanskrisen. Boligmarkedet hænger stadig lidt fast i slipvinden af krisen, men efterhånden ser det bedre ud. Det mest afgørende parameter for en succesfuld bolighandel er salgsprisen, og netop her i området er vi i dag rigtig dygtige til at fortæller boligsælgerne vores vurdering af de realistisk fra starten. Lytter sælgerne til vores råd, så bliver langt de fleste boliger solgt inden for tre måneder. Andre steder i landet har man ikke taget helt samme konsekvens, og derfor oplever man mange steder i provinsen salgstider på flere år.

I virkeligheden er det ikke korrekt at fokusere så entydigt på salgsprisen, for langt de fleste familier skal jo både sælge deres nuværende bolig og købe en ny, som også er faldet i pris. Og det er bytteprisen, der er vigtig – bytteprisen afgør din samlede boligudgift. Det er værd at huske på.

Lone

Ingen kommentarer: