mandag den 22. november 2010

Bølgerne har lagt sig


Snart skriver vi 2011, og jeg kan aktuelt se tilbage på et år, hvor bølgerne på boligmarkedet har lagt sig efter en stormomsust periode. Først så vi store stigninger, også for store, og det førte uundgåeligt til et voldsomt og pludseligt dyk i markedet.

2008 og første halvdel af 2009 var præget at store prisfald – men det var nødvendigt, hvis man ville sælge sin bolig. Siden har bølgerne lagt sig, så vi gennem de seneste 12-18 måneder har oplevet en mere stabil prisudvikling.
Lav rente og ro på markedet har betydet, at danskernes optimisme er tilbage.

Analyseinstituttet Epinion har netop for Arbejdernes Landsbank udarbejdet en undersøgelse, der konkluderer, at over halvdelen af danskerne mener, at det er bedre at købe ny bolig i dag frem for at vente. Kun 14 procent mener, at det er bedst at vente. Resten svarer enten ”Ved ikke”, eller at det ikke har den store betydning, om man køber ny bolig nu eller ser tiden an.

Boligoptimismen er overordnet set naturligvis en glædelig tendens, men jeg vil alligevel tillade mig en smule snusfornuft. For ganske vist er priserne i hovedstadsområdet steget pænt gennem de seneste 12 måneder. Men det skyldes blandt andet, at de selvsamme priser måske var faldet lidt for meget i perioden inden. Hos home tror vi fremadrettet på en stabilisering af priserne, og der kommer næppe store stigninger i nær fremtid.

Det bringer mig frem til mit budskab: Glem alt om spekulation, når du skal handle bolig. Et boligkøb skal helst være drevet af behov. Køb den bolig, du har behov for og økonomisk formåen til. Det er ærligt talt vigtigere, end en mulig kortsigtet gevinst. Desuden giver det den bedste nattesøvn.

Lone

2 kommentarer:

Anders sagde ...

Dejligt at høre når de professionelle mener at tingene igen går den rigtige vej.

Jeg har netop købt et hus i Midtjylland, så jeg støtter klart op omkring at det er bedre at købe i dag end at vente.

Mvh
Anders

Lone Bøegh Henriksen sagde ...

Kære Anders

Et behovstyret boligmarked er et sundt boligmarked. Og når vi i tilgift har lave boligpriser og lave renter, så bør det alt andet lige også være et godt tidspunkt for boligkøb.

Naturligvis kan hverken jeg eller andre spå om fremtiden, men med mindre finanskrisen igen tiltager med voldsom styrke, så bør boligpriserne ikke falde yderligere.

Jeg ønsker dig held og lykke – og mange gode år – i dit nye hus.

Lone